top of page
  • oferarmoni

בוררות

הבוררות היא דרך ליישב סכסוכים באמצעות הכרעה שיפוטית מחוץ לכותלי בית המשפט.

מסגרת הבוררות נקבעת על ידי הצדדים להליך והסמכות שניתנת לבורר מבוססת על הסכמת הצדדים שמינו אותו כפי שבאה לידי ביטוי בהסכם בוררות ובהתאם לחוק הבוררות.

הסכמת הצדדים לבוררות יכולה להתגבש טרם התגלע סכסוך, למשל במסגרת תניית בוררות במסגרת הסכם מסחרי בין שני צדדים, ויכולה להתגבש באופן מאוחר נוכח הרצון לסיים סכסוך ספציפי.

בשנים האחרונות ומכניסתם לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות בתחילת 2021 יש עליה משמעותית בפנייה לבוררות שנובעת בעיקר מהעומס המוטל על בתי המשפט שלא מאפשר הגעה להכרעה בפרק זמן סביר והנוקשות של ההליך ושל סדרי הדין הכרוכים בטרחה רבה שעלותה מתגלגלת אל כתפי המתדיינים.

להליך הבוררות יתרונות רבים, הבולט ביניהם הוא היעילות של הליך הבוררות שעשוי להסתיים הרבה לפני ישיבת קדם משפט ראשונה בית המשפט, אך יש לו גם יתרונות רבים נוספים:

מהירות

הליך משפטי פשוט שמוגש לבית המשפט השלום, בהנחה שאף צד לא מנסה לעכב אותו בכוונה, יתנהל על פני שנתיים לפחות ויכול להתארך בשנים נוספות גם בלי עיכובים מכוונים (ועל אחת כמה וכמה אם צד להליך יחליט לנהל קרב מאסף).

הליך דומה בבוררות יכול להסתיים תוך חודשים בודדים.

היות שהצדדים הם "אדוני ההליך" ובכוחם לקבוע את סדרי הדין, היקף חובת הנימוק של הבורר, ועוד, יכולים הליכי בוררות מסוימים להסתיים אף תוך שבועות או ימים בודדים.

יעילות – ו"סכסוך בתנועה"

סכסוכים רבים יכולים לשתק פעילות שהיא רצויה לשני הצדדים, כמו למשל סכסוך שהתגלע בין שותפים עסקיים או צדדים לחוזה תוך כדי ביצועו . בורר שהוסמך לכך, יכול לקבוע הוראות להמשך ביצוע החוזה או מטרת השותפות באופן שיימנע נזק משני הצדדים ומאידך, יבטיח את זכויותיהם.

פתרון סכסוך ביעילות ובמהירות, הוא זול יותר לצדדים מאשר ניהול משתק שנמשך לאורך שנים.

בחירת הבורר

בבוררות, בניגוד לבית משפט – בו ממונה שופט על פי שיקולי המערכת, הצדדים הם שבוחרים את הבורר.

גמישות בסדרי הדין ודיני הראיות

לרוב ישחררו הצדדים את הבורר מסדרי הדין ומנוקשות דיני הראיות ויסמיכו אותו לפעול ולהורות על פי שיקול דעתו או על פי הכללים שהם יתוו לו על הכרעה צודקת ומהירה.

חשאיות

בניגוד לבתי המשפט – שם ההליכים פתוחים לעיון הציבור, ברירת המחדל של הליכי בוררות היא שהם אינם חשופים לעיני הציבור מה שמאפשר הגנה על מוניטין, סודות ואינטרסים מסחריים של הצדדים.

חיסכון אגרה

בהליך בוררות לא משולמת אגרה אלא שכר טרחת הבורר כפי שנקבע בהסכמה בינו ובין הצדדים. בהליכים בהם משולמת אגרה גבוהה – לרוב בתביעות כספיות בסכומים גבוהים, מדובר בחיסכון משמעותי.

ערעור

לסוגיית הערעור יש פנים לכאן ולכאן. מצד אחד, ידוע לכל כי בחלוף שנים של דיון בבית המשפט, יכול הצד המפסיד להוסיף ולגרור את הצד הזוכה לעוד חודשים ארוכים ואף שנים של ערעור וכו, מאידך, ההסדר הקודם שחל על הליכי בוררות, לפיהם לא ניתן כלל לערער אלא רק לבטלם ברשימה סגורה של עילות הרתיעה רבים מהמתדיינים. שינויים שנעשו באחרונה בחוק הבוררות מאפשרים לצדדים להסכים מראש על אחת משתי דרכי ערעור; ערעור בזכות בפני בורר, או ערעור ברשות בפני בית משפט.

דרך זו מאזנת בין הצורך בהכרעה סופית ויעילה לבין החשש של בעלי הדין מפני החלטה שרירותית ובלתי ניתנת לערעור.

למה אצלנו

עו"ד עופר ארמוני הוא עורך דין עם ותק של למעלה מעשור וניסיון במאות תיקי ליטיגציה בעניינים שונים בכל הערכאות, לרבות בהליכי בוררות רבים ומורכבים. משך השנים הוא רכש את הערכת השופטים בפניהם הוא מופיע ואת הערכת עמיתיו שפנו אליו לא פעם לשמש כבורר בסכסוכים אליהם נקלעו לקוחותיהם.

בשנת 2020 השלים עו"ד ארמוני הכשרת בוררים במכון לאומנויות המשפט באוניברסיטת תל אביב והצטרף למאגר הבוררים של לשכת עורכי הדין.

במשרדנו פועל מערך משולב ליישוב סכסוכים וקיימת אפשרות, במקרים מתאימים, לפעול באופן "היברידי", שבו יוצא המגשר מהחדר ומוחלף על ידי מגשר וההיפך. באופן הזה, נקודות עליהן יכולים הצדדים להסכים חוזרות אל הבורר כנתונים ועובדות גמורות ונחסך זמן שיפוטי וההיפך – מקרים מסוימים שלא ניתן לגשר עליהם מגיעים להכרעה צרה ונקודתית, קצרה ויעילה והכל במידור מלא בין הגישור והבוררות.

משרדנו מצויד בכל האמצעים הדרושים לקיום בוררות יעילה ומוצלחת, לרבות גביית עדויות בכינוס וידאו ותשתית המתאימה להקלטת פרוטוקול ותמלול.

20 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מחיקת חובות במשא ומתן

רבות ומגוונות הן הסיבות שיכולות להביא אדם לשקוע בחובות. יותר ויותר ישראלים נקלעים בשנים האחרונות לקשיים, בין אם בגלל התנהלות עסקית או אישית לא נכונה ועד אירועים חיצוניים צפויים יותר ופחות כמו גירושין,

זכות העיכבון

לא פעם פונים אלינו לקוחות שסיפקו שירות ללקוח אבל לא מצליחים לגבות ממנו את התשלום עליו סוכם. הסיבות לכך רבות ומגוונות כמובן, ועל הדרכים לשפר את הגבייה כתבנו כבר במאמרים קודמים <מדריך לספק או נותן שירות

מדריך למשכיר דירה חלק ב'

דירה להשכרה היא אחת מאופציות ההשקעה הפופולריות ביותר בארץ, בשנים האחרונות ובכלל. הסיבות לכך רבות ומגוונות, מסביבת ריבית נמוכה, דרך עליה מתמשכת במחירים בשנים האחרונות ועד תחושת הביטחון שמקנה נכס ממשי ב

bottom of page